Typowe usterki w używanych BMW – na co zwrócić uwagę?

Choć BMW słynie z wysokiej jakości wykonania i precyzji inżynierskiej, niektóre modele – szczególnie z rynku wtórnego – mogą mieć charakterystyczne problemy techniczne. Znajomość typowych usterek pozwala uniknąć kosztownych napraw i trafnie ocenić stan auta przed zakupem.

1. Silniki benzynowe N43/N46 (Seria 1, 3)

  • awarie cewek zapłonowych,
  • rozciągający się łańcuch rozrządu,
  • problemy z sondami lambda i zaworami VANOS,
  • zalecana kontrola rozrządu co 100–120 tys. km.

2. Silniki diesla 2.0d i 3.0d

  • zapychający się filtr DPF,
  • awarie klap wirowych w kolektorze dolotowym,
  • problemy z turbosprężarką (szczególnie przy nieregularnej wymianie oleju),
  • wtryskiwacze narażone na zużycie po 200 tys. km.

3. Zawieszenie i układ kierowniczy

  • szybkie zużycie elementów aluminiowych (wahacze, tuleje),
  • w serii X – problemy z tylnym zawieszeniem przy dużym przebiegu,
  • w Serii 5 (E60) – awarie przekładni kierowniczej.

4. Automatyczne skrzynie biegów

  • zacinanie się lub szarpanie przy zmianie biegów,
  • brak regularnej wymiany oleju skraca żywotność skrzyni,
  • w starszych modelach – awarie mechatroniki.

5. Elektronika i wyposażenie

  • błędy czujników ciśnienia w oponach (TPMS),
  • zawieszanie się systemów multimedialnych i nawigacji,
  • problemy z czujnikami parkowania i kamerami cofania,
  • przepalające się żarówki tylnych świateł (w starszych modelach).

Jak kupować ostrożnie?

  • zawsze sprawdzaj auto w niezależnym serwisie przed zakupem,
  • analizuj historię serwisową i przebieg,
  • sprawdź numer VIN w bazach danych,
  • unikaj egzemplarzy z tuningiem lub po chip-tuningu,
  • lepiej postawić na zadbane auto z mniejszą mocą niż zaniedbany mocniejszy wariant.

Podsumowanie

BMW to marka godna zaufania, ale jak każdy samochód – ma swoje słabsze strony. Znajomość typowych usterek pozwala przygotować się na ewentualne koszty i wybrać model, który będzie cieszył nie tylko osiągami, ale też bezawaryjnością.