Dane techniczne BMW M5
BMW M5 to jeden z najstarszych modeli budowanych przez inżynierów z działu M Motorsport, który zajmuje się konstruowaniem sportowych wersji modeli oferowanych przez producenta z Bawarii. Jest to auto klasy wyższej, które ma wielu zwolenników przez swoje świetne i duże silniki, które oferują bardzo dużą moc i duże pole do zabawy.
BMW M5 – silniki
W aktualnej generacji BMW M5 oznaczane jako F90 korzysta z jednostki V8 o pojemności 4.4 litra z turbodoładowaniem w konfiguracji bi-turbo. Na każdy cylinder w tej jednostce przypadają cztery zawory. Pozwala to na osiągnięcie ogromnej mocy maksymalnej, która wynosi 600 koni mechanicznych i jest dostępna przy 6700 obrotach na minutę. Maksymalny moment obrotowy to aż 750 niutonometrów i jest do dyspozycji kierowcy w bardzo szerokim zakresie od 1800 do 5600 obrotów na minutę. Auto korzysta z 8-biegowej automatycznej przekładni M Steptronic, a przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 3.4 sekundy. Napęd jest przenoszony na obie osie, które są wyposażone w aktywny mechanizm różnicowy, a dodatkowo występuje możliwość całkowitego odłączenia przedniej osi.
Aktualne BMW M5 dostępne jest także w wersjach Competion oraz CS. Pierwsza z nich jest mocniejsza bo generuje 625 koni mechanicznych, co poprawia czas przyspieszenia do 100 km/h, dzięki czemu wynosi on 3.3 sekundy. BMW M5 CS to najszybsze seryjne BMW w całej historii. Dysponuje ono mocą rzędu 635 koni mechanicznych, a obniżenie masy i zwiększenie mocy pozwoliło na uzyskanie czasu przyspieszenia do 100 km/h na poziomie zaledwie 3 sekund. Spalanie paliwa w cyklu mieszanym niezależnie od wersji BMW M5 jest naprawdę spore i wynosi 11.1 litra 100 kilometrów, a emisja CO2 to aż 254 gramy na kilometr, co znacząco zwiększa cenę auta w związku z nowymi, rygorystycznymi normami emisji spalin. Prędkość maksymalna to nawet 305 kilometrów na godzinę w najszybszej wersji CS.
BMW M5 – wymiary i pozostałe dane
BMW M5 to sportowa limuzyna klasy wyższej, która znajduje się w tej samej kategorii co takie samochody jak Audi RS6 i Mercedes-Benz E63 AMG. Na bazie BMW M5 powstaje także model luksusowego producenta Alpina, czyli Alpina B5 BI-Turbo. Są to więc same topowe samochody osobowe, które są dostępne w segmencie E.
Najszybsza wersja, czyli BMW M5 CS jest długa na 5001 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2982 milimetrów. Szerokość to 1903 milimetry, a po rozłożeniu lusterek zwiększa się do 2126 milimetrów. Wysokość sięga 1468 milimetrów, a prześwit wynosi zaledwie 119 milimetrów. Zwis przedni BMW M5 to 902 milimetry, a tylny jest sporo dłuższy i wynosi 1117 milimetrów. Rozstaw osi przedniej to 1625 milimetrów, a z tyłu jest nieco węższy, gdyż mierzy on 1594 milimetry. Masa własna BMW M5 CS to aż 1900 kilogramów, a dopuszczalna masa całkowita wynosi 2290 kilogramów. Dopuszczalny nacisk na poszczególne osie to 1165 kg z przodu i 1170 kg z tyłu.
Auto w wersji M5 CS korzysta z 20-calowych obręczy, które z przodu mają założone opony 275/35, a z tyłu są nieco szersze i są to gumy 285/35. Bak paliwa pomieści 68 litrów, co przy średnim spalaniu daje nieco ponad 600 kilometrów jazdy, a w bagażniku zmieścimy sporo, bo 530 litrów.