Jakie modele BMW najlepiej trzymają cenę?

Przed zakupem jakiegokolwiek auta jedną z rzeczy, które analizujemy bardziej, jest to, jak dobrze będzie on trzymać swoją cenę po kilku latach użytkowania. Ma to dla wielu osób naprawdę duże znaczenie, gdyż wiele samochodów potrafi stracić nawet dużo ponad 50% swojej wartości w ciągu zaledwie pięciu lat. Które modele marki BMW dobrze wypadają pod względem wartości rezydualnej po pięciu latach od zakupu?

Jak sprawdzić, które auta najlepiej trzymają cenę?

Wskaźnik, który ma największe znaczenie, jeśli mowa o tym, jak dobrze samochód trzyma cenę to wartość rezydualna. Najczęściej wylicza się go dla okresu 3 lat od zakupu, 5 lat lub 7 lat. Są to dość dobre wartości, gdyż w ciągu 3 lat auto traci najwięcej, po pięciu latach spadek jego wartości się dosyć normuje, a po 7 latach mamy już do czynienia z samochodem, który jest po pierwszych bardziej istotnych wizytach w warsztacie. Oczywiście, jeśli trafiliśmy pechowy egzemplarz lub wybraliśmy niezbyt dobrze wykonany model, to pierwsze poważne wizyty w warsztacie można wykonać już zaledwie po 3 lub 5 latach.

Inne kryterium, które można brać pod uwagę przy wyliczaniu wartości rezydualnej to oczywiście przebieg. On również ma bowiem spory wpływ na to, ile wart jest samochód osobowy i wiele osób mocno zwraca uwagę na przebieg auta. Oczywiście im jest wyższy, tym niższa cena takiego samochodu.

Ciekawa rzecz, na którą warto zwrócić uwagę to na przykład to, jaka jest wartość rezydualna po całym cyklu życiowym samochodu. Wtedy wartość rezydualną liczymy w momencie, w którym auto osiąga swoją najniższą wartość. Dla przykładu w takiej analizie BMW zajęło niezbyt dobre miejsce, gdyż bawarska marka była 10 najgorszą pod względem wartości rezydualnej auta po zakończeniu cyklu życiowego. To, w czym jednak BMW wypada tutaj dobrze, to fakt, iż najniższa wartość osiągania jest średnio po upływie dopiero 21 lat. W tej kwestii BMW wygrywa między innymi z Mercedesem czy też Porsche.

Jak kształtuje się wartość rezydualna samochodów BMW?

W tej kwestii Bawarczycy nie należą do najlepszych producentów na świecie. Nie znajdziemy bowiem żadnego przedstawiciela marki BMW na liście 20 aut, które mają najwyższą wartość rezydualną. Oczywiście BMW to marka premium, przez co jej auta szybciej tracą na swojej wartości, lecz na przykład Volvo posiada swojego przedstawiciela w czołowej 20 tego rankingu. Nie ma co jednak tak się zniechęcać do bawarskiej marki. Są bowiem auta, które w swojej klasie dobrze wypadają pod względem wartości rezydualnej.

Za przykład można podać BMW X3. W 2021 roku w swojej klasie przegrało z 4 autami takimi jak Alfa Romeo Stelvio, Jaguar F-Pace i Mercedes GLC osiągając wynik wartości rezydualnej na poziomie 47,1%. Rok wcześniej BMW X3 wygrało jednak ten konkurs ex aequo z Alfą Romeo Stelvio osiągając wynik 49% i wyraźnie pokonując modele Jaguara, Mercedesa, a także Audi Q5, które w tym segmencie zdecydowanie wypada najgorzej.

Więcej dobrych wyników BMW to między innymi piąta pozycja zajęta w klasie kompaktów z silnikiem diesla. W ten sposób było to najlepsze auto z segmentu premium w tej właśnie grupie pojazdów.

Niezbyt dobrze wypada z kolei BMW serii 3 zarówno w grupie aut z silnikiem diesla, jak i benzynowym. W tej pierwszej patrząc tylko na auta premium, to uległo ono Alfie Romeo Giulia, Audi A4 i dodatkowo Mazdzie 6, która mocno aspiruje do tej właśnie grupy samochodów osobowych. W grupie aut z silnikami wysokoprężnymi przedstawiciel BMW w klasie średniej okazał się z kolei gorszy również od Mazdy 6, a także Audi A4.

Dość dobrze na tle konkurencji w klasie premium wypada z kolei BMW X5. To auto, jeśli chodzi o wartość rezydualną jest gorsze jedynie od Audi Q7, a także Lexusa RX. Udało mu się jednak pokonać Volvo XC90 i Mercedesa GLE, czyli naprawdę poważnych rywali.

Czołowym autem BMW, jeśli chodzi o to, jak wygląda ono na tle rywali z klasy, jest BMW serii 6 tuż przed BMW serii 5. To pierwsze auto jest bowiem gorsze jedynie od Lexusa GS, a do listy samochodów, które pokonały BMW serii 5 dodamy jedynie Jaguara XF, co jest dość ważne, gdyż głównymi rywalami „piątki” są jednak samochody niemieckie.