BMW z napędem xDrive – jak działa i czy warto go mieć?

BMW przez lata kojarzyło się głównie z napędem na tylne koła, jednak od początku XXI wieku coraz większą popularność zdobywa ich własny system napędu na cztery koła – xDrive. Występuje on w większości modeli marki – od serii 1, przez SUV-y X, aż po sportowe M. Ale czy naprawdę warto dopłacać do wersji z xDrive? Jak działa ten napęd i czym różni się od rozwiązań konkurencji?


Jak działa xDrive?

xDrive to inteligentny napęd na cztery koła, który automatycznie rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią. System opiera się na:

  • elektronicznie sterowanym sprzęgle wielopłytkowym,
  • współpracy z systemami kontroli trakcji (DSC, ABS, DTC),
  • analizie danych z czujników: kąta skrętu kierownicy, poślizgu kół, przyspieszenia.

W normalnych warunkach xDrive przekazuje większość momentu obrotowego na tylną oś, zachowując charakterystykę klasycznego BMW. Gdy wykryje poślizg lub zmienne warunki drogowe – błyskawicznie przekierowuje moc tam, gdzie jest potrzebna.


xDrive a konkurencja

MarkaSystem AWDCharakterystyka
BMWxDriveTylnonapędowa baza, szybkie reakcje
AudiquattroZależne od wersji – Torsen, Haldex, Ultra
Mercedes4MATICWiele wersji – od przednionapędowych do pełnego AWD
SubaruSymmetrical AWDStały, mechaniczny, bardzo skuteczny

xDrive wyróżnia się szybką adaptacją i sportowym charakterem, co odczuwalne jest zwłaszcza w dynamicznej jeździe.


Zalety xDrive

Lepsza trakcja – szczególnie zimą, na mokrej nawierzchni, w zakrętach.
Większe bezpieczeństwo – łatwiej utrzymać tor jazdy w trudnych warunkach.
Więcej pewności przy wyprzedzaniu i ruszaniu – nawet przy dużej mocy.
Dostępny w wielu modelach – także w seriach 1, 3, 5, 7, X oraz niektórych hybrydach.


Wady, o których warto wiedzieć

⚠️ Większa masa – auto z xDrive jest cięższe niż jego odpowiednik z RWD.
⚠️ Wyższe spalanie – w praktyce o 0,5–1,0 l/100 km więcej.
⚠️ Wyższe koszty serwisowe – dodatkowe elementy układu napędowego.
⚠️ Mniejsza frajda z jazdy bokiem – xDrive ogranicza możliwość kontrolowanego poślizgu (choć w M Performance potrafi zaskoczyć).


Czy warto dopłacić do xDrive?

TAK, jeśli:

  • mieszkasz w regionie z trudnymi warunkami pogodowymi (śnieg, deszcz),
  • często jeździsz w trasach lub po drogach nieutwardzonych,
  • planujesz dłużej zatrzymać auto i zależy Ci na komforcie i bezpieczeństwie.

NIEKONIECZNIE, jeśli:

  • jeździsz głównie po mieście i masz doświadczenie z napędem RWD,
  • zależy Ci na niższych kosztach zakupu, paliwa i serwisu,
  • planujesz tuningi lub jazdę typowo sportową – wtedy RWD bywa lepszym wyborem.

Podsumowanie

xDrive to jeden z najciekawszych napędów AWD na rynku – szybki, adaptacyjny i skuteczny. Choć nieco droższy w zakupie i eksploatacji, dla wielu kierowców zapewnia nieporównywalny komfort jazdy w zmiennych warunkach. Jeśli szukasz wszechstronnego BMW, które poradzi sobie przez cały rok – xDrive to opcja, którą zdecydowanie warto rozważyć.